Whanganui Maori

7 december 2012 - Wellington, Nieuw-Zeeland

E rere kau mai te awanui, mai te kahui maunga ki Tangaroa, Ko au te awa, ko te awa ko au.

De grote rivier stroomt van de berg naar de zee. Ik ben de rivier, de rivier is als ik.

Deze whakatauki beschrijft de Iwi (de Maori) van de Whanganui rivier en regio.

Na een onstuimige nacht, wat de naweeën blijkt te zijn van een tornado. Een tornado die net ten noorden van Auckland huisgehouden heeft en 3 dodelijke slachtoffers maakte. Gelukkig waren wij net op tijd weg daar en worden wij wakker met het zonnetje op ons bolletje. We kijken over de rivier, waar een viermans skiff voorbij glijd over het strakke water. De 4 dames hangen aan de riemen in een ritme alsof ze een persoon zijn.

Vandaag maken we ons op voor een trip richting Wellington, maar eerst nog even naar het hoogste punt van Wanganui. Een Memorial Tower met 176 treden naar de top een adembenemende onderneming en uitzicht.

Onderweg rijden we door Foxton en zien in de verte, wat lijkt een Nederlandse molen draaien. We zijn nieuwsgierig en rijden het stadje in om deze van dichtbij te bekijken. Wat wil het geval, het is een Nederlandse molen en het heeft een winkeltje met Appies euroshopper artikelen. Helaas niet zo goedkoop als bij de Appie zelf. Maar goed ze hebben wel DROP. Peet is niet te houden en begint een winkelmandje vol te laden. lachuuu!!!

Na verschillende intersecties en wat bochtenwerk komen we in Wellington aan. We rijden de stad in op zoek naar een parkeerplaats, achteraf geen verstandige beslissing dit te doen met een camper. We manoeuvreren door de te smalle straatjes (voor de camper) en besluiten maar snel de stad uit te gaan en naar de campsite te rijden. We nemen de bus terug de stad in, wat een beter idee is. Helaas gaat alles al dicht en grijpen even snel naar het meest voor de handliggende fastfood, we gaan naar de Mac niet voor het eten maar voor gratis wifi.