Hong Kong Island

10 januari 2013 - Hong Kong Island, China

Na een vermoeide dag gisteren lagen we al vroeg in ons mandje als we tenminste het tijdsverschil niet meetellen. We blijven lekker lang in bed liggen en ontbijten dus een beetje aan de late kant. We stoppen ons vol met alles wat er ligt en worden om 10:18u er op gewezen dat het ontbijt om 10:30u sluit. We nemen nog een bakkie koffie en gaan dan terug naar de kamer om ons op het frisse weer te kleden. Dan maken we ons op voor een wandeling naar de Star Ferry Pier, omdat we Tsim Sha Tsui 7 weken geleden al te voet doorkruist hebben is nu een deel van Hong Kong Island aan de beurt. Als we op de pier aankomen lopen we eerst even het  infocentrum in voor tips en we krijgen een leuke wandelroute mee. Later kopen we voor $5,00 (ongeveer €0,50) twee muntjes voor een ritje op het upperdeck (lekker decadent) van de veerboot naar Hong Kong Island. Na aan de overzijde aangekomen te zijn starten we meteen onze tocht, natuurlijk in tegengestelde richting als op het kaartje aangegeven staat. We lopen eerst naar het Old Supreme Court Building dan via Duddell Street Steps, Lan Kwai Fong, Former Central Police station, Soho, Man Mo Temple, Hollywood Road (antiek straat), Bonham Strand West (gedroogd zeevoedselstraat) naar Sheung Wan Fong.

Onderweg komen we van alles tegen en door de vele bomen krijgen we het Old Supreme Court niet op de foto. Het valt op dat hier de wat duurdere winkels zitten en we zien verschillende dubbeldekker trams voorbij zoeven. Dan zien we de eerste TUV gekeurde bamboesteigers. Op Icehouse Street zien we dat bomen ook van de lucht kunnen leven bij gebrek aan grond. Op Hollywood Road zien we moderne wolkenkrabbers en antiek winkeltjes, maar ook vinden we hier Man Mo Temple. We nemen een verkeerde weg en moeten een stukje terug en we komen in Upper Lascar street uit waar nog echt met de handjes gewerkt word en zien we het betere loodgieters werk. We spotten en man die van blik een enorme deksel aan het maken is tenminste dat is wat wij denken, ik ben de enige die foto's van hem mag maken. Bij andere mensen draait hij zijn rug naar de camera en ik mag op zijn vingers kijken. We hebben genoeg gezien en draaien we Bonham Strand West op waar zich een levendige handel bevind in gedroogd zeevoedsel, medicinale kruiden en ginseng. Echt onwerkelijk als je de handel in haaienvinnen ziet,zakken vol!!! En dan is er eerst weer koffie dat hebben we verdient,  zo vinden ook onze voetjes. Na wat rust cruisen we nog door Ko Shing Street waar we kruiden zien en ruiken in alle soorten en maten.

De voorgeschreven route zit er om 17:21u op maar wij gaan nog op zoek naar "The Central-Mid-levels Escalators" voor een ritje van een dikke 20 minuten naar boven en houden rekening met het feit dat de roltrap alleen maar naar boven gaat en we dus geheel naar beneden moeten lopen. Ondertussen is het al donker aan het worden en maken we nachtelijke kiekjes. We proberen verschillende manieren om de camera uit te testen, in het hotel zien we wel wat het resultaat geworden is. Als we weer beneden aangekomen zijn nemen weer de duurste kaartjes en zitten Upperdeck, we kunnen nu merken dat de avondspits in volle gang is.  Weer op het vaste land aangekomen schieten we nog wat foto's van de skyline van Hong Kong in de nacht voor we terug wandelen naar ons hotel.