Vissen

2 januari 2013 - Leslie Dam, Australië

Tijdens onze helse rit heeft Anthony de boot en de hengels reeds in orde gemaakt, want we gaan vissen vanmiddag. Neem je bril en pet maar mee want op het water zitten we midden in de zon, zegt Anthony. Zonder geluncht te hebben spring ik bij hem in de auto en we rijden naar Leslie Dam. We rijden achteruit het water in en bevrijden de boot uit haar benarde positie op de trailer. Een boot moet toch op het water liggen, niet op een trailer vastgebonden!!! Als we de zwemmers voorbij zijn gaat het gas open en varen naar de andere kant van het meer, echter komt er geen eind aan. Vraag nog hoe dat zit en krijg als respons dat we bijna aan het einde zijn, we laveren tussen bomen door die uit het niets uit het water steken. Vroeger zal hier wel geen water gestaan hebben. Dan zien we wat vissers vanaf de oever vissen en we maken rechtsomkeerts want hier is het te druk. Anthony maakt de hengels in orde en we werpen de blinkertjes in het water en de boot vaart langzaam door. Na een tijdje stoppen we de boot en werpen de hengels en halen de blinkertjes zo binnen, maar helaas ook geen resultaat. We ruimen alles op en varen verder terug en Anthony moppert normaal zie je hier nooit iemand en nu drie boten. Toch gaan we er tussen liggen en gooien het anker uit en tevens gooien we het roer om, andere haken en we gebruiken garnalen als aas. Na een biertje gebeurt er nog niks en we controleren ongeduldig als we zijn of het aas nog aan onze vier hengels zit. Een voor een worden ze opgehaald en weer neergelaten. Dan zegt Anthony ik weet het goed gemaakt, we nemen nog een biertje ik rook nog een sigaret en dan gaan ze bijten. Deal zeg ik en neem een biertje in ontvangst. Anthony steek zijn sigaretje op en dan is het wachten tot deze op is, het lijkt een eeuwigheid te duren die sigaret maar dan eindelijk hij is op en het feest kan beginnen. En jawel hoor mijn hengels gaat krom staan we hebben er een roep ik en haal de vis op. Doe een nieuwe garnaal aan de haak en hop terug het water in even wachten en dan gebeurt het weer dezelfde hengel heeft prijs. Haal hem op en Anthony vangt hem op in het net, hij twijfelt of de vis groot genoeg is en houd hem langs zijn voet om de lengte te bepalen. Hij twijfel dus we gooien hem terug, want we riskeren het niet om een boete te krijgen. Toch ondertussen 2-0 voor de beginneling. Dan vaart er langzaam een vriend van Anthony langs die informeert naar de vangst. Anthony zegt twaalf stuks, zonder te lachen, en jullie? We krijgen schuddend antwoord Nul. Dan komt Anthony we hadden er twee, maar een hebben we teruggezet.

Door al die grappenmakerij vergeten we de hengels in de gaten te houden en grijp naar mijn hengel, want het topje staat weer krom. Maar dan vliegt Anthony naar zijn hengel en jawel ook raak nummer 3 is een feit. De vriend vaart een beetje jaloers door en roept nog dat de wind zo vreemd staat. We halen de spullen binnenboord en varen naar een andere plek die wat dichterbij ons vertrekpunt ligt, we varen de hoek om, het open meer op een scheppen een grote golf en ik krijg de volle mep over me heen. Anthony komt niet meer bij want ik ben zeik nat, totdat hij zelf de volle lading krijgt nu lachen we allebei. Hij probeert de boot zo op de golven te leggen dat we zo min mogelijk water maken, maar er staat zo'n sterke wind dat we al klappend tegen de bruisende golven in varen. Ik roep nog wat een geluk dat het water zo warm is en Anthony antwoord wacht maar tot de zon onder is. Uiteindelijk varen we direct terug naar waar we vandaan kwamen want het meer is in 15 jaar niet zo onstuimig geweest meld Anthony. Aangekomen op de botenhelling vaart hij de boot vast en drinken ons biertje leeg, want daar hadden we de hele terugweg geen tijd voor gehad. We maken alles weer in orde en rijden huiswaarts.

Eenmaal thuis gaat de vis in de diepvries en het vlees op de BBQ. We genieten van de bak en braad kunsten van Anthony en zitten allemaal goed vol. Anthony springt onder de douche en Martine kortwiekt ondertussen mijn haren, nog zo'n verborgen talent wat ze heeft. Als ik weer heerlijk fris geknipt ben spring ik onder de douche. Ben super blij met mijn weelderige korte bos. Als iedereen gedoucht heeft strijken we allen neer in de woonkamer en Anthony neemt vast afscheid, want die zien we morgen niet meer als we weggaan.
Bedankt voor de gezellige tijd en gastvrijheid.

1. Martine van der Linden:
    7 januari 2013
    ja Martin(e) hihi jij moet zn geluks haasje geweest zijn want van al die keren dat ie gaat vissen vangt ie nooit niks.
  2. Martine van der Linden:
    7 januari 2013
    Thanks to you guys as well for the awsum 4 days.
    C u next year
  3. PeeJee:
    7 januari 2013
    Ja die Martin(e) was goed hè. Moet ie zeker vaker komen. We also loved staying with You guys.