Ramptoerisme

22 december 2012 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na de natte dag van gisteren starten we vandaag de dag bewolkt maar droog. We hebben er vertrouwen in dat het open trekt, zodat het zonnetje door kan komen. Arthur's Pass is open dus we kunnen de route aanhouden zoals gepland. We zijn extra vroeg opgestaan, want we willen om 12:00u in Christchurch zijn om afspraken te maken omtrent het inleveren van de camper maandagochtend. Onderweg op Arthur's Pass, zoals verwacht, trekt het open en de zon laat zich van zijn beste kant zien. Hier en daar zijn de bergen waar we door rijden nog gehuld in mysterieuze wolkendekens mooi gedrapeerd over de top. We rijden stevig door, omdat het depot om 13:00u sluit, maar nemen om 11:00u wel even een koffiebreak. Uiteindelijk komen we om iets over twaalven bij een gesloten depot aan, hoe kan dit nu?? Dan lezen we op een bordje dat het depot verhuisd is naar een ander adres, snel even invoeren in de navigatie en gas erop.

Als we aankomen op het depot blijkt het een verzamelpunt te zijn van verschillende verhuurders en het is druk, zachtjes uitgedrukt. We omzeilen alles en iedereen en lopen op een lege balie af en leggen uit waarom we hier zijn. We moeten om 05:00u op het vliegveld zijn, dus we moeten van de camper af voor het depot open is en dat kan, we mogen voor de deur parkeren en de sleutel over het hek gooien (dropbox). Dan is het 500m lopen naar de luchthaven. Nu op naar onze laatste Campsite hier in NZ.

Na ingecheckt te zijn nemen we de bus de stad in en stappen op centraal uit, onderweg zien we de gevolgen van de aardbeving van enkele jaren terug. Een groot deel van het centrum is afgezet met bouwhekken en wordt als de red-zone bestempeld en verboden terrein voor publiek. Overal gebouwen in de steigers en braakliggende terreinen, treurig om te zien. We lopen via een geïmproviseerd winkelcentrum, winkels zijn ondergebracht in zeecontainers, naar het park van Christchurch. In het park stuiten we op een golfbaan dus gaan even informeren of we morgen een balletje kunnen slaan. We kletsen wat met de greenkeeper en hij laat ons de huursets zien, weer van die naoorlogse troep. We spreken af dat we morgen terugkomen en lopen weer het stadscentrum in op zoek naar eten. We struikelen over een pizzeria en bestellen wat pizza's, na die verorbert te hebben nemen we de weer bus terug naar de campsite.

1. Kimmie:
    Heey mam en spa!

Wat een mooi plaatsje dat christchurch! Hele schattige huizen! Maar wat zonde van die aardbeving, dat dat nog steeds niet weder opgebouwd is....

Toen ik dat las over dat geïmproviseerde winkelcentrum , dacht ik nou dat zal dan wel een droevige bedoeling zijn, maar toen zag ik de foto's en het ziet eigenlijk best vrolijk uit!

Wat is de tijd snel gegaan, dat jullie maandag alweer de camper moeten inleveren. Op naar jullie laatste bestemming...Aussie!

Nou geniet nog even heerlijk van nz!

Dikke knuffel
  2. PeeJee:
    22 december 2012
    In Christchurch zie je nog steeds de gevolgen van de aardbeving het is alsof het veel recenter is gebeurd. Er zijn zo goed als geen restarants In het centrum. Een groot deel van het centrum is afgezet, dat is het gebied rond de kathdraal die zo getroffen was, als je er zo loopt met je camera dan voel je je toch wel een beetje een ramptoerist net als de vele andere vakantiegangers.Het is schokkend om te zien wat de schade nu nog is en ik hoop dat ze toch nog de oude historie terug kunnen brengen tijdens de restauratie.
    Morgen nog een laatste dagje hier en dan is het helaas weg hier uit NZ, zo'n prachtig land waar je nog wel een paar maand kunt rondzwerven om van te genieten, wij zullen straks thuis zeker de foto's met weemoed terug kijken,
    Dikke kus van ons xx
  3. Sabine:
    22 december 2012
    Ontzettend leuk om jullie blog te volgen. Wat doen jullie veel zeg. Dit wordt echt de vakantie van jullie leven. Hoop dat we na de vakantie een keer een foto/film dag krijgen.
    Geniet lekker. En veeeeel foto's van Sydney maken. Zal eens vragen aan mijn lieve fairwind collega's hoe die uitgaansbuurt nou heette in Sydney

Xxx sav