Haast

19 december 2012 - Haast Township, Nieuw-Zeeland

Weer hebben we twee opties om op de plaats van bestemming "Haast" te komen, ook hier een lange en een korte route. De korte is een uitdagende rit, de uitzichten schijnen geweldig te zijn en we maken waarschijnlijk kennis met de vriendelijke Kea's (bergpapagaaien). We hebben geen haast maar we nemen toch de mooiste en kortste route The Crown Range, NZ hoogst gelegen hoofdweg, rest ons alleen na te gaan of deze open is. Via de receptie krijgen we te horen dat The Crown Range en de Haast Pass beide open zijn. We horen dat de route zeer mooi is maar ook zeer steil op bepaalde delen. We hebben de laatste 3500km al vaker steile stukken bereden naar boven en beneden, dus we doen het gewoon. Na hele stukken in de tweede versnelling gereden te hebben komen we schoorvoetend boven op The Crown Range aan, ver beneden aan de andere kant van de vallei zien we Queenstown liggen en beseffen dat we echt hoog zitten. Dit word onze eerste stop.

Later passeren we Cardrona en rijden richting Wanaka een pittoresk dorp aan het, je raad het al, "water". We stoppen voor de nodige rust en drinken wat koffie voor we de Haast Pass op rijden, een sluipdoor-kruipdoor-weg van ongeveer 70km in lengte. Onderweg stoppen we diverse keren want het is hier O Zo mooi, donderende watervallen, wilde rivieren met ijswater en prachtige bergen met hun witte koppen in de verte. Door de vele stops doen we er ongeveer 3 uur op voor we in Haast aankomen een township zo als dat heet hier, oftewel een gehucht met 1 winkel, 1 café, 5 huizen en niet te vergeten een informatiecentrum zoals in elk plaatsje met welwillende stafleden die je wegwijs maken in de omgeving waar je je bevind. Ze beginnen met de zaken waar ze commissie op krijgen en als je doorvraagt vertellen ze ook over andere bezienswaardigheden.

We besluiten na Haast en Haast Beach bezocht te hebben terug te gaan naar de campsite en daar lekker te gaan luieren in de ZON. Het waait waardoor het in de schaduw net te fris is, dus klap ik de parasol maar in en stel me dan maar bloot aan de vele heerlijke zonnestralen die neerstrijken vanuit de onbewolkte hemel. Mijn meisje en de buren, onze enige buren, zitten een boekje te lezen in de zon. Ja, het is hier totaal uitgestorven op de camping. De campingeigenaar zei al; het kan hier tot 19:30u compleet leeg zijn en om 20:30u helemaal vol.