Gletsjer

20 december 2012 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Op weg naar Frans Jozef geven we extra gas, we willen rond de de klok van 11:00u in Fox Glacier Township zijn. We moeten ongeveer 140km kronkelweg afleggen voor die eerste en enige stop die we maken voor een gletsjerwandeling, dus we gaan vroeg weg vanuit Haast. Onderweg is het op dit vroege uur lekker rustig op de weg we tellen wel twee auto's. Alles zit mee op de route en we komen om 10:30u Fox Glacier Township binnen rijden, waar direct aan de hoofdstraat Fox Glacier Guiding zit. Op het parkeerterrein is het druk, dus we hopen dat we niet te laat zijn voor het inschrijven. We kunnen de camper nergens kwijt ook niet aan de overkant op straat, staat namelijk een verbodsbord. Dan rijden we maar terug de hoofdstraat in en naast het locale tankstation ligt een braak terrein, wat lijkt op een parkeerplaats dus daar gaan we staan.

We lopen terug de straat in naar het gebouw waar FOX GLACIER GUIDING op het dak geschilderd staat. Gisteren hadden we het een en ander al bestudeert en we gaan de Flying Fox doen, dit is een helikoptervlucht tot bijna bovenaan op de Fox Glacier, waar we door een gids opgewacht zullen worden en onder zijn begeleiding een twee uur durende tocht gaan maken over, onder en door de gletsjer. En dan worden we ook weer door de heli opgehaald voor de tocht naar beneden. De keuze was al gemaakt en er is nog plaats in de groep die uit maximaal 8 personen bestaat. We hoeven pas af te rekenen, als men zeker weet dat de heli's kunnen vliegen. We moeten om 11:50u terug zijn in de shop voor het weerrapport en als het doorgaat, het afrekenen uiteraard.

We kiezen ervoor gebruik te maken van de door hun ter beschikking gestelde sokken en bergschoenen dus we komen op onze slippertjes en korte broek aan in de shop. Als de complete groep bijeen is worden we met een bus naar de heli airport gebracht, waar we onze schoenen krijgen aangemeten. Gebruik eerst mijn eigen sokken maar besluit dan wollen sokken van hun te gebruiken en dat blijkt de goede keus de schoenen zitten prima en lopen lekker.

De eerste heli word aangezwengeld, zo ook Petra's maag, dit word nog lachen. We worden ingedeeld in vier helikopters, zodat iedereen goed zicht heeft, echter nadat de eerste twee weg zijn worden we toch weer samengevoegd met een ander stel. De vraag is nu wie mag er voorin zitten, beide dames willen wel voorin, dus moet scissors,paper,rock bepalen wie. Er word afgeteld one, two, three en dan zien we paper en scissors en Peet heeft de scissors dus mag voorin. We stappen in en Peet zit met een glimlach van oor tot oor, ze zit eerste klas en legt de complete vlucht op video vast. We hebben geweldig uitzicht over de gletsjer als we naar boven vliegen. Uiteindelijk duiken er stipjes op in de verte, het is de rest van de groep die al boven is en op ons wacht met de gids. We krijgen spikes uitgereikt voor onder onze schoenen, zodat we ons wat vrijer op het ijs kunnen bewegen. Er word uitgelegd hoe we ons moeten voortbewegen op het ijs en waar we op moeten letten tijdens de wandeling. We vormen een lint achter de gids en we gaan. De ene plek is nog mooier dan de andere, we klimmen omhoog en dan weer omlaag van de ene ijskam naar de andere, onder ijsbogen door en glibberend langs ijswanden. De gids maakt met een pikhouweel op sommige plaatsen ruimte, om je voeten te kunnen plaatsen. We moeten langs een ijswand en onder een ijsboog door, maar eerst langs een stroompje ik voorop en Peet er achteraan. Zet mijn voet in de rand van het watertje en zak tot halverwege mijn schoen in de sluspuppie, Peet volgt maar zet haar voet net even wat verder uit de rand en verdwijnt dan ook meteen tot over haar knieën in het ijswater. Ik hoor een ijzige gil achter me en de gids is al ter plekke, gelukkig alleen maar schrammen het had ook anders gekund.

De hike zit er weer op en we zakken weer langzaam de gletsjer af richting het geïmproviseerde heli platform, als we aankomen ontdoen we ons van de ijsijzers en wachten op de heli. De eerste groep word in de heli vastgesnoerd en verdwijnt na enige minuten in de verte. Dan komt de tweede heli binnen glijden, we duiken ineen met de rug richting de landende helikopter en beschermen ons gezicht en houden onze spullen goed vast. En helaas komt overal een eind aan en we vliegen terug naar het dorp.

1. Henk:
    21 december 2012
    oké luitjes ik heb het niet helemaal chronologisch gevolgd. Maar het ziet er prima uit, ik herinner me dit stukje nieuw zeeland nog als de dag van gisteren. Top, met een chopper op en gletsjer landen en dan rond klimmen.
  2. PeeJee:
    22 december 2012
    Ja, Henk dit was een super ervaring. 2x met de heli en een gletsjerhike. Prachtig gewoon