Domper

16 december 2012 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

De dag begint in de schaduw heerlijk niet meteen te warm, eerst even acclimatiseren. We bestuderen de kaart want we rijden vandaag naar Te Anau en er zijn twee opties een korte en een lange rit, verschil 30km. De lange is een rit met mooie landschappelijke plaatjes, we hebben de hele dag dus het word de langere rit. We navigeren weer op de kaart en rijden eerst naar Riverton over route 99, waar we binnen een kwartier al zijn en rijden langs Colac Bay door en rijden de Gemstones on Beach voorbij en stoppen bij Orepuki. We waaien bijna uit onze schoenen maar goed zijn we toch even uit de camper geweest. De volgende stop word de Suspension Bridge (1899) te Clifden, er overheen rijden zal niet mogelijk zijn maar wandelen wel. Daar aangekomen blijkt de brug totaal in de steigers te staan en mogen we er niet op, domper!!!

Vervolgens krijgen we een saai stuk van 85 km asfalt met geen specifieke highlights om vervolgens uit te komen in Manapouri aan Lake Manapouri waar we wat lunchen.

Peet neemt het stuur over en we doen het laatste stuk van de rit naar Te Anau. We komen vroeg aan en checken in en informeren naar de activiteiten in Mifford Sound, want daar rijden we morgen naar toe. Helaas zal dat niet gaan zegt de receptioniste de weg is afgesloten, want er is lawine gevaar, maar er is genoeg te doen hier in de omgeving. We nemen wat informatiefolders mee en rijden naar ons plekje melden wij haar, is goed zegt ze "maar je moet wel snel beslissen, want de activiteiten zitten door dit voorval snel vol".

We surfen over het net en weten het nog niet en lopen dan maar eerst het dorpje in waar geen kip te bekennen is, werkelijk je kunt een kanon afschieten. We zoeken een gezellig onderkomen voor een bakkie koffie, maar dat is hier niet te vinden. Dan lopen we langs een soort friettentje waar men koffie en koek kan krijgen, we kletsen wat met de bediening en vragen of deze rust normaal is. Nee, allemaal de schuld van het lawinegevaar, er komen geen bussen meer deze kant op zegt ze. Normaliter komen er meerdere grote bussen door het dorp die hier een tussenstop houden op de doortocht naar Milford Sound en dat is nu weggevallen, een strop voor het hele dorp.

Niets te doen en twee nachten geboekt hier, wat een domper. F*ck.

1. Eline:
    16 december 2012
    Helaas heeft iedereen iedere vakantie wel een domper-dag, hopenlijk blijft het bij deze ene dag.
  2. Henk:
    16 december 2012
    helaas dat is het prbleem van de westkust. Als je pech hebt moet je terug en via een giga omweg naar de zelfde plek rijden. Door die regen (> 8 mtr/jaar) en stormen kun je wel de mooie plaatjes zien, m.n. de kust is dan woest en het inbeuken van de golven geeft spectaculaire beelden. By the Way in de milford sound nog kea's gezien? leuke vogels maar eten de autorubbers en ruiten wisser op althans het lijkt meer op vernielen.
  3. PeeJee:
    16 december 2012
    Het regent al heel de nacht en nu om 08:14u nog steeds, zie op het ochtendnieuws dat dit weer de hele dag nog zal aanhouden. Maar goed misschien rijden we dan vandaag al naar Queenstown en pakken we daar twee nachten, want we kunnen niet door naar Milford Sound.