Dolfinarium

10 december 2012 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Na eerst de camper afgevuld te hebben met vers gefilterd water, de toilet en de vuilwatertank geleegd te hebben rijden we naar Kaikoura. We stoppen onderweg bij Lake Grassmere waar zich de zoutproductie van Nieuw Zeeland bevindt. Het meer met een oppervlakte van 800m2 word vol gepompt met zeewater wat uiteraard verdampt en het zout achter laat. Door het hoge zoutgehalte kleurt de groene micro-alg door een natuurlijk proces het water roze, wat een vreemd gezicht is. Zo komt de rode zee overigens ook aan haar kleur. We proberen zo dicht mogelijk bij het meer te komen voor wat foto's, helaas loopt er een enorme sloot om het meer wat ons op gepaste afstand houd. We maken wat foto's en rijden verder naar Kaikoura de landschappen die we onder weg zien zijn onbeschrijfelijk. Enorme groene bergen zonder ook maar 1 boom alleen maar gras en we zitten niet eens boven de boomgrens.

We doorkruisen enorme wijngaarden met in de achtergrond schitterende bergen met hun witte koppen. Ga even van de weg af om een vrachtwagen te laten passeren, de chauffeur claxonneert vriendelijk, dankjewel. Draai de weg weer op en cruise weer lekker verder berg op berg af en dan moeten we plotseling op de rem. De gepasseerde vrachtwagen en anderen staan midden op de weg stil, we vragen ons af of er een ongeluk gebeurt is. Echter iedereen blijft geduldig in zijn voertuig zitten en dan zien we het, verderop word een enorme kudde schapen over de "snelweg" gedreven. Er zijn wel 5 herders en een veelvoud aan bordercollies bij die de kudde in goede banen probeert te leiden. Na dit korte oponthoud rijden we verder en komen langs de kust uit, wat prachtige vergezichten. Rechts van ons het spoor, voor ons de weg, links van ons het strand met rotsen en kiezels en daarnaast de binnen rollende turquoise golven onder de helder blauwe lucht. We naderen weer langzaam de bewoonde wereld, maar voor het zover is ontdekken we een zeeleeuwenkolonie op de rotsen. We zoeken direct een parkeergelegenheid op en klauteren naar beneden, dit is even anders dan het dolfinarium. Hier op 4m afstand gewoon in het wild lekker zonnebadend en doen alsof we er niet zijn, maar ondertussen al onze bewegingen in de gaten houdende. Ze zijn totaal niet bang en wij ook niet van hun, ondanks de enorme slagtanden die ze wel even laten zien. Dan begint er een zeeleeuw een omtrekkende beweging te maken en om niet ongewenst tussen twee vuren te komen steken we deze zeeleeuw de loef af en houden we hem naast ons. Na genoten te hebben van al dit wild, reizen we verder en na een 20 minuutjes arriveren we op de campsite.

We maken kwartier en lopen naar de receptie voor wat lokale tips. Wandelen, vissen op kreeft hebben we geen zin in, dus komt er een boek boven water met activiteiten uit de regio. We besluiten naar een wijnboer te gaan om een wijnproeverij bij te wonen. We krijgen ook nog een tip langs te gaan bij een lavendelboerderij en een Ierse pub/hotel die ook in de buurt liggen. We ontkoppelen de camper weer en gaan op zoek. Uiteindelijk aangekomen blijkt de proeverij gesloten dus rijden we door en komen uit op het uiterste puntje van Kaikoura welke ook weer een magnifiek uitzicht heeft op de bergen. We strijken neer op een bankje en chillen wat.

Onderwijl ik dit verhaaltje aan het dichten ben zakt langzaam maar zeker de zon achter de horizon, zodat hij bij jullie voor een nieuwe dag gaat zorgen. Knip nog gauw even wat foto's van ons avondrood, wat bij jullie de ochtendgloren zal worden. We hebben toch wat wijn gescoord die er zometeen aan gaat. Dus proost van deze zijde van de aardkloot, Kia ora. Kia ora of te wel zoals de Maori bedoeld al het goede, hallo, dag, het beste, tot ziens, het gaat u goed.